Mikroblogging stimulerer til samarbeid og diskusjon.
En fersk undersøkelse fra Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo (UiO) viser at mikroblogging kan bidra til å gjøre samtaler i klasserommet mer sosiale og lærerike.
Meldinger kan gjøres anonyme, og da tør kanskje flere å bidra. De ekstra bidragene som kommer inn når elevene sender meldinger har vist seg å være bra. Verktøyet som ble benyttet i undersøkelsen heter Samtavla. Elevene skriver meldinger med telefon eller datamaskin. Så kan læreren vise det som har kommet inn på en whiteboard.
Det har også vist seg at flere tør delta verbalt i diskusjoner når mikroblogger benyttes. Det er bra tenker jeg. Selv tror jeg det har stor verdi å kunne konsentrere seg og snakke uten å måtte bruke teknologi også.
Jeg lurer på om alle elever tjener på mikroblogging. Hva med for eksempel dyslektikere som sliter med å lese alle meldingene på tavla? Eller hva med blinde som ikke ser meldingene i det hele tatt? Hva med bevegelseshemmede som skriver sakte, er tempoet sånn at de rekker å skrive raskt nok?
Er Samtavle universelt utformet og kan elevene også lese meldinger fra andre der? Jeg vet ikke, men håper at dette ikke bare er en fordel for noen samtidig som det ekskluderer andre elever. Jeg jobber mye med universell utforming av nettsteder og apper, men har ikke sett på akkurat denne tjenesten.
Relaterte saker
Bør sterkt synshemmede få gratis telefon av staten?
Er det et helt ufattelig håpløst spørsmål? Nei, det synes jeg faktisk ikke!
Les artikkelenDigital vurdering av synshemmedes IKT-kompetanse
Vurderinger i forbindelse med gjennomføring av kurs.
Les artikkelenCanvas: læring og samhandling i prosumentenes tidsalder
Funker det for meg som har spesielle behov?
Les artikkelen