Mikroblogging stimulerer til samarbeid og diskusjon.
En fersk undersøkelse fra Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo (UiO) viser at mikroblogging kan bidra til å gjøre samtaler i klasserommet mer sosiale og lærerike.
Meldinger kan gjøres anonyme, og da tør kanskje flere å bidra. De ekstra bidragene som kommer inn når elevene sender meldinger har vist seg å være bra. Verktøyet som ble benyttet i undersøkelsen heter Samtavla. Elevene skriver meldinger med telefon eller datamaskin. Så kan læreren vise det som har kommet inn på en whiteboard.
Det har også vist seg at flere tør delta verbalt i diskusjoner når mikroblogger benyttes. Det er bra tenker jeg. Selv tror jeg det har stor verdi å kunne konsentrere seg og snakke uten å måtte bruke teknologi også.
Jeg lurer på om alle elever tjener på mikroblogging. Hva med for eksempel dyslektikere som sliter med å lese alle meldingene på tavla? Eller hva med blinde som ikke ser meldingene i det hele tatt? Hva med bevegelseshemmede som skriver sakte, er tempoet sånn at de rekker å skrive raskt nok?
Er Samtavle universelt utformet og kan elevene også lese meldinger fra andre der? Jeg vet ikke, men håper at dette ikke bare er en fordel for noen samtidig som det ekskluderer andre elever. Jeg jobber mye med universell utforming av nettsteder og apper, men har ikke sett på akkurat denne tjenesten.
Relaterte saker
Jeg vil plukke noen høner – for digitale kløner
Universell utforming er bra, men skal samfunnet komme videre er det ikke nok – langt i fra!
Les artikkelenFolk skvises ut av arbeidslivet, og Coop går i bresjen
Eller er det sånn at Coop faktisk bare gjør det de må for å henge med?
Les artikkelenHvorfor har vi et så kørka system i Norge?
Teknologi er spennende, nyttig og åpner for fantastiske muligheter: for noen! Hvorfor ødelegger politikere og byråkrati for at mange flere skal henge med?
Les artikkelenHvilke apper må være universelt utformet?
Nyttig lesning for alle som er interesserte i utvikling av apper.
Les artikkelenSkal moderne webutvikling være kreativt eller klipp og lim?
Det er ikke skummelt å tenke litt annerledes, men veldig lærerikt innimellom.
Les artikkelen