… og det kommer til å bli en populær funksjon!
iOS 14 får mange nye personvern-funksjoner. En av disse utsettes til 2021: Sperring mot annonsesporing. Det betyr at apper som vil spore hva du gjør/ser på blant annet for å tilby målrettet reklame må spørre deg og få tillatelse. Grunnen til utsettelsen er mest sannsynlig at app-utviklere skal få tid til å omgjøre appene sine.
Facebook skal ha testet hva dette vil bety mht. annonseinntekter. Det skal visstnok ha medført 50 % reduksjon. Ikke skjønner jeg hvordan Facebook har testet dette, men resultatet høres uansett troverdig ut. Egentlig hadde jeg trodd at enda flere hadde svart nei til å motta målrettet reklame: det skal i alle fall jeg gjøre!
Relaterte saker
Masselagring av informasjon om deg
Ny etteretningslov.
Les artikkelenSmittestopp-appen – viktig å vite hva vi svarer ja til å dele!
Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, forklarer hva tilsynet arbeider med, og om det vi bør vite om sporing og personvern.
Les artikkelenHva er Xnor.ai
Apple betalte 200 millioner dollar.
Les artikkelenLondon-politiet scanner ansikter
Kameraer plasseres over alt i hovedstaden.
Les artikkelenApp gjennkjenner folk med et enkelt klikk
Søker gjennom bilder på internett.
Les artikkelen