Vil ha åpenhet rundt reklame med politisk budskap.
Mozilla har sett seg lei av Facebooks måte å motvirke åpenhet rundt reklameføring med politisk budskap, og klager i den forbindelse selskapet inn til Europakommisjonen.
Mozilla har nemlig lansering av en såkalt valgpakke på agendaen for nettleseren deres Firefox i påvente av det kommende Europaparlamentsvalget. I den sammenheng lar de seg plage av Facebooks nylige endringer som hindrer en utvidelse med funksjonalitet som identifiserer reklamer og viser hvordan de rettes mot ulike målgrupper. I tillegg er det nyintroduserte «Ad archive»-verktøyet til Facebook begrenset til kun et fåtall personer som kan bruke det.
Til tross for at Facebook avslørte planer om å lansere enda et verktøy for mer åpenhet rundt reklamer fra politiske organisasjoner før EU-valget, gir Mozilla uttrykk for at dette ikke er særlig mye mer effektivt enn verktøyet man brukte under det amerikanske valget i 2018 som ikke var i nærheten av å oppfylle EUs retningslinjer omkring spredning av feilinformasjon.
Relaterte saker
Lovforslag om at Facebbook og Google skal betale for nyheter
Avstemming på nyåret.
Les artikkelenHva mener Facebook-ansatte om eget selskap?
51 prosent mener at Facebook former verden på en god måte.
Les artikkelenCovid19 er ikke en ulempe for Facebook
Kjempevekst i omsetning.
Les artikkelenDemokratene vil splitte opp Apple
16 måneders utredning har nå resultert i en rapport.
Les artikkelenFacebook Gaming er lansert for iOS
Men det er en aldri så liten hake!
Les artikkelen