Vil ha åpenhet rundt reklame med politisk budskap.
Mozilla har sett seg lei av Facebooks måte å motvirke åpenhet rundt reklameføring med politisk budskap, og klager i den forbindelse selskapet inn til Europakommisjonen.
Mozilla har nemlig lansering av en såkalt valgpakke på agendaen for nettleseren deres Firefox i påvente av det kommende Europaparlamentsvalget. I den sammenheng lar de seg plage av Facebooks nylige endringer som hindrer en utvidelse med funksjonalitet som identifiserer reklamer og viser hvordan de rettes mot ulike målgrupper. I tillegg er det nyintroduserte «Ad archive»-verktøyet til Facebook begrenset til kun et fåtall personer som kan bruke det.
Til tross for at Facebook avslørte planer om å lansere enda et verktøy for mer åpenhet rundt reklamer fra politiske organisasjoner før EU-valget, gir Mozilla uttrykk for at dette ikke er særlig mye mer effektivt enn verktøyet man brukte under det amerikanske valget i 2018 som ikke var i nærheten av å oppfylle EUs retningslinjer omkring spredning av feilinformasjon.
Relaterte saker
Ny AR/VR-teknologi fra Facebook
Interager med objekter ved hjelp av nervesignaler.
Les artikkelenFacebook må punge ut 650 millioner dollar
Søksmål fra 2015 som representerte 1,6 millioner brukere.
Les artikkelenFacebook skal lage ClubHouse-konkurrent
… og kopiere andre for å sikre seg selv er de jo gode på!
Les artikkelenFacebook kommer med smartklokke
… og planlegger i tillegg eget OS!
Les artikkelenVil tvinge Facebook til å selge unna
FTC (Federal Trade Commission) vil at Instagram og WatsApp skal bli selvstendige selskap.
Les artikkelen