Vil ha åpenhet rundt reklame med politisk budskap.
Mozilla har sett seg lei av Facebooks måte å motvirke åpenhet rundt reklameføring med politisk budskap, og klager i den forbindelse selskapet inn til Europakommisjonen.
Mozilla har nemlig lansering av en såkalt valgpakke på agendaen for nettleseren deres Firefox i påvente av det kommende Europaparlamentsvalget. I den sammenheng lar de seg plage av Facebooks nylige endringer som hindrer en utvidelse med funksjonalitet som identifiserer reklamer og viser hvordan de rettes mot ulike målgrupper. I tillegg er det nyintroduserte «Ad archive»-verktøyet til Facebook begrenset til kun et fåtall personer som kan bruke det.
Til tross for at Facebook avslørte planer om å lansere enda et verktøy for mer åpenhet rundt reklamer fra politiske organisasjoner før EU-valget, gir Mozilla uttrykk for at dette ikke er særlig mye mer effektivt enn verktøyet man brukte under det amerikanske valget i 2018 som ikke var i nærheten av å oppfylle EUs retningslinjer omkring spredning av feilinformasjon.
Relaterte saker
Slik bruker du Messenger Rooms
Tilgjengelig i Messenger og Facebook, og kommer i alle FB-produkter snart.
Les artikkelenHvorfor kjøpte Facebook gifer for fire milliarder?
For å få kontroll, selvsagt!
Les artikkelenFacebook har kjøpt Giphy
Pris 4 milliarder.
Les artikkelenNattmodus i Facebook
Nå tilgjengelig for alle.
Les artikkelenFacebook vil redusere feilinformasjon
Blant annet for å hindre useriøse korona-annonser.
Les artikkelen