Vil ha åpenhet rundt reklame med politisk budskap.
Mozilla har sett seg lei av Facebooks måte å motvirke åpenhet rundt reklameføring med politisk budskap, og klager i den forbindelse selskapet inn til Europakommisjonen.
Mozilla har nemlig lansering av en såkalt valgpakke på agendaen for nettleseren deres Firefox i påvente av det kommende Europaparlamentsvalget. I den sammenheng lar de seg plage av Facebooks nylige endringer som hindrer en utvidelse med funksjonalitet som identifiserer reklamer og viser hvordan de rettes mot ulike målgrupper. I tillegg er det nyintroduserte «Ad archive»-verktøyet til Facebook begrenset til kun et fåtall personer som kan bruke det.
Til tross for at Facebook avslørte planer om å lansere enda et verktøy for mer åpenhet rundt reklamer fra politiske organisasjoner før EU-valget, gir Mozilla uttrykk for at dette ikke er særlig mye mer effektivt enn verktøyet man brukte under det amerikanske valget i 2018 som ikke var i nærheten av å oppfylle EUs retningslinjer omkring spredning av feilinformasjon.
Relaterte saker
Trump er bannlyst i to år
Fra Facebook og Instagram.
Les artikkelenKanskje kommer Facebook med ClubHouse-konkurrent i dag
Ryktene tyder på det.
Les artikkelenInstagram og Facebook likes
Nå kan du snart slippe å se antall likes eller skru av likes for egne innlegg.
Les artikkelenData fra 533 millioner Facebook-kontoer er lekket
Gratis tilgjengelig på hacker-forum.
Les artikkelenKongresshøring med Google, Facebook og Twitter
Dette er interessant!
Les artikkelen