Skulle hatt en strengere policy for ansattes kjøring!
Sjåføren hadde ikke hendene på rattet.
Apple får kritikk av NTSB (National Transportation Safety Board) fordi en ansatt døde i en Tesla-krasj i 2018. Walter Huangs Model X krasjet i en midtrabatt. Huang jobbet som ingeniør i Apple. Han spilte dataspill på iPhone da det smalt og hadde ikke hendene på rattet. Autopilot var aktivert, men Tesla sier at hendene skal være på rattet også når bilen står for kjøringen. Elon Musk har tidligere gått ut og sagt at sjåføren ikke holdt hendene på rattet: til tross for flere advarsler.
Det er muligens forståelig at Tesla får kritikk for ulykken og fordi bilen ikke varslet sjåføren før krasjet. Jeg skjønner mindre av kritikken mot Apple som sier at de forventer at ansatte følger loven (i California er det ikke lov å bruke mobil under bilkjøring). Landets lover er vel uansett mer gjeldende enn et firmas policy. Nei, litt ansvar får nesten hver enkelt av oss ta – også når det går galt!
Relaterte saker
App-tips: Scan my Tesla
Få massevis av informasjon om bilen din.
Les artikkelenDenne er kul, vel?
Vannsykkel!
Les artikkelenMobiltelefon i bilen kan bedre trafikksikkerheten
Det mener forskere.
Les artikkelenHyundai lufttaxi
I partnerskap med Uber.
Les artikkelenFlere selvkjørende busser i Oslo
22000 passasjerer har tatt selvkjørende buss i Oslo sentrum. Nå kommer doningene til Malmøya!
Les artikkelen