Skulle hatt en strengere policy for ansattes kjøring!
Sjåføren hadde ikke hendene på rattet.
Apple får kritikk av NTSB (National Transportation Safety Board) fordi en ansatt døde i en Tesla-krasj i 2018. Walter Huangs Model X krasjet i en midtrabatt. Huang jobbet som ingeniør i Apple. Han spilte dataspill på iPhone da det smalt og hadde ikke hendene på rattet. Autopilot var aktivert, men Tesla sier at hendene skal være på rattet også når bilen står for kjøringen. Elon Musk har tidligere gått ut og sagt at sjåføren ikke holdt hendene på rattet: til tross for flere advarsler.
Det er muligens forståelig at Tesla får kritikk for ulykken og fordi bilen ikke varslet sjåføren før krasjet. Jeg skjønner mindre av kritikken mot Apple som sier at de forventer at ansatte følger loven (i California er det ikke lov å bruke mobil under bilkjøring). Landets lover er vel uansett mer gjeldende enn et firmas policy. Nei, litt ansvar får nesten hver enkelt av oss ta – også når det går galt!
Relaterte saker
Android Auto lanseres offisielt i Norge
Snakk til Google og hold blikket på veien!
Les artikkelenSelvkjørende biler om fem år?
Det kan skje hvis vi har litt flaks.
Les artikkelenNyttige gratistjenester fra Statens Vegvesen
Eiere, bildata og kilometerstand
Les artikkelenBoing 747 oppdateres med disketter
… gammel teknologi, men det kan funke bra!
Les artikkelenSend bilnøklene med iMessage
CarKey blir enda nyttigere.
Les artikkelen