Skulle hatt en strengere policy for ansattes kjøring!
Sjåføren hadde ikke hendene på rattet.
Apple får kritikk av NTSB (National Transportation Safety Board) fordi en ansatt døde i en Tesla-krasj i 2018. Walter Huangs Model X krasjet i en midtrabatt. Huang jobbet som ingeniør i Apple. Han spilte dataspill på iPhone da det smalt og hadde ikke hendene på rattet. Autopilot var aktivert, men Tesla sier at hendene skal være på rattet også når bilen står for kjøringen. Elon Musk har tidligere gått ut og sagt at sjåføren ikke holdt hendene på rattet: til tross for flere advarsler.
Det er muligens forståelig at Tesla får kritikk for ulykken og fordi bilen ikke varslet sjåføren før krasjet. Jeg skjønner mindre av kritikken mot Apple som sier at de forventer at ansatte følger loven (i California er det ikke lov å bruke mobil under bilkjøring). Landets lover er vel uansett mer gjeldende enn et firmas policy. Nei, litt ansvar får nesten hver enkelt av oss ta – også når det går galt!
Relaterte saker
Smell for Uber i Storbritannia
Sjåførene har krav på ansettelse.
Les artikkelenTesting av førerløse taxier i San Francisco
… og det er en utfordrende by rent traffikalt!
Les artikkeleniOS 14.5 varsler deg om ulykker og fartskontroller!
Hva er vitsen med GPS radar?
Les artikkelenKamp mot norge
Elektriske biler!
Les artikkelenApple car om 5 til 7 år
Mark Gurman og andre mener det.
Les artikkelen