Universell utforming er bra, men skal samfunnet komme videre er det ikke nok – langt i fra!
To av tre med nedsett funksjonsevne opplever at digitale tenester som nettsider, appar og automatar, er vanskelege å bruke. Dette viser den nye rapporten Erfaringer med ikt-løsninger blant personer med nedsatt funksjonsevne, utarbeidd av Proba Samfunnsanalyse, på oppdrag av Tilsyn for universell utforming av ikt.
Jeg lurer på hvor mange ganger det skal sies? Jeg lurer på hvor mange rapporter som må lages om akkurat det samme? Jeg lurer på om det er mulig å nå gjennom med noe som helst til beslutningstakere? Jeg lurer på om det er mulig å få personer uten funksjonsnedsettelser til å forstå hvordan teknologi fungerer som funksjonshemmet? Kan teoretiske og absolutt fine mål konkretiseres i praktiske handlinger som vil hjelpe enkeltmennesker på en god måte? Svar på alt: kanskje, men jeg har mistet troa! Likevel skal jeg skrive dette “atter en gang”.
Universell utforming (uu) er fantastisk
Ja, det mener jeg. Det er en fantastisk visjon at alt skal være brukervennlig for alle. Den visjonen skal vi ha, promotere og jobbe steikhardt for. Det er ikke oppnåelig, selvsagt, vi mennesker er litt for forskjellige til det. Men vi kan komme videre, og vi kan komme veldig langt!
Jeg har jobbet med universell utforming i 30 år. Det er lenge det, og uten tvil har det skjedd positive ting i løpet av disse åra. WCAG (Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold) er kanskje det aller viktigste. Standarden setter minimumskrav for hva som skal til for at nettsider kan regnes som ikke-ekskluderende for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Jeg bruker bevisst ikke universell utforming: wcag handler i liten grad om brukervennlighet.
Det har altså skjedd mye positivt på 30 år. Likevel har flere mennesker trøbbel med teknologi enn for tre tiår siden. Hvorfor? Kanskje det er utrolig mange grunner til det. Jeg kommer på to veldig viktige grunner: Mange flere må bruke teknologi og ting har blitt langt mer avansert.
Dritbra, bortsett fra at det ikke funket
For noen år siden laget jeg et merkantilt system for en kunde. Dvs. jeg laget for så vidt en ganske liten del, men jeg hadde ansvaret for universell utforming. Løsningen fungerte som bare det, til og med hvis du brukte skjermleser. Den ble lagt inn som del av et intranett og jeg var kjempespent på tilbakemeldingene. Vi hadde til og med vært flinke til å ta brukertesting seriøst. Jeg gledet meg for å være ærlig til å få masse skryt fra de som brukte skjermleser.
Men så hørte jeg ingenting. Jaja, tenkte jeg, det er vel dritbra og hadde det ikke vært det hadde jeg nok fått tyn. Men, så fikk jeg høre via omveier at løsningen var skrotet. Den var helt ubrukelig. Det skjønte jeg ikke og tok kontakt. Da viste det seg at det brukeren kunne om web og tastatur var at han måtte trykke Tab, og at det var eneste måte å navigere på med skjermleser. Det ville bety et par hundre Tab for å finne lenken til programvaren, et par hundre Tab for å komme til første skjemafelt osv. Helt umulig måte å jobbe på selvsagt! Med en del opplæring i skjermleser gikk det rasende fort, og tro det eller ei: jeg fikk til slutt høre at løsningen var uvanlig bra.
UU er rett og slett ikke nok
Alle som gidder kan få universelt utformet programvare, nettsider og apper mht. å følge lovpålagte krav i alle fall. Min spådom er imidlertid at det bare vil hjelpe noen av de digitale klønene. Kanskje til og med veldig få? Følges lovpålagte krav vil det nok sikkert hjelpe mange, men skoen trykker egentlig et annet sted som er minst like “ømt”. Mye teknologi som brukes av synshemmede og andre er så komplisert at mennesker trenger hjelp. Noen trenger mye hjelp, andre litt og noen få klarer seg kjempefint fordi de faktisk er veldig interesserte i teknologi. For skal du mestre hverdagen som blind må du “jaggu” kunne mye. De som ikke bruker en skjermleser blir ofte fryktelig imponert over at talen leser så raskt, at du kan få ut tekst som punktskrift på en leselist osv. Men, de aller færreste skjønner hvor ekstremt krevende det er å jobbe effektivt med en skjermleser. Selv jeg som teknolog sliter med det!
Det å få opplæring er nesten helt umulig. Teknologien er rett og slett drit-avansert, og akkurat det tror jeg ikke det blir endringer på med det første. Skal uu få virkelig gjennomslag trengs det derfor enormt mye opplæring!
For 10-20 år siden drev firmaet der jeg jobber mye med opplæring av funksjonshemmede i IKT. Vi fikk for eksempel 100 synshemmede gjennom Datakortet. Det er praktisk opplæring med en fastlagt fagplan. Planen er praktisk, og det er nettopp praktisk opplæring folk trenger (på ulikt nivå, selvsagt).
Jeg har en drøm
Den dagen jeg vinner i lotto og ikke trenger inntekt skal jeg lære opp andre på fulltid (ok, blir jeg så rik skal jeg vel ta en ukes ekstra ferie også). Eller kanskje noen andre rike har lyst til å sponse oppbyggingen av et skikkelig tilbud: i så fall leder jeg gjerne det arbeidet!
Det er skammelig at opplæring av funksjonshemmede som trenger det var mye, mye bedre før. Derfor har jeg et stort ønske:
Ja, jeg har et ønske, ikke bare ett forresten! Men bare ett jeg skal røpe her.
Det blir gitt finansiering til opplæring av funksjonshemmede fra nybegynnere til de som trenger IKT i studier og arbeid.
Dette brenner jeg for. Derfor har jeg også tatt initiativet til en gratis hjelpetjeneste for smarttelefon og nettbrett. Det å gi mennesker nok hjelp til å mestre nødvendig teknologi vil gjøre universell utforming enda mer verdifullt. Det vil kunne gi enkeltmennesker større selvstendighet og samfunnet vil antakelig også tjene på det. Tjene i form av reduserte kostnader til hjelpere etc. Men, uansett, det viktigste for meg er at jeg vet hvor mye mestring betyr! Det å få hjelp er flott. Det er flott å hjelpe andre også. Men, faktisk er det veldig, veldig tilfredsstillende å klare mest mulig selv. Det tror jeg alle synes, også de som har en funksjonsnedsettelse.
Vær så snill, politikere, gjør noe med opplæringssituasjonen i dette flotte landet vårt. Ingen av de som bestemmer kommer til å lese dette her, men det burde de og de burde sette seg inn i hva det betyr å leve i en teknologisk verden med behov for skjermleser, skjermforstørrer, talegjenkjenning og annen hjelpeteknologi. Det ser kanskje fabelaktig ut når noen demonstrerer hvordan hjelpeteknologien fungerer, men sannheten er at det er veldig vanskelig for veldig mange. Universell utforming (eller egentlig tilgjengelighet/accessibility) er viktig, riktig og til og med lovpålagt. Opplæring er imidlertid like nødvendig som selve hjelpeteknologien for mange, og får vi mennesker til å mestre mer får vi også mye mer igjen for arbeidet med universell utforming. Da hadde det blitt enda morsommere å jobbe med tilgjengelige nettsider for meg også, hehe! For er det ikke skikkelig kult når noe du har laget faller i smak, kanskje? Det synes jeg, og da må det på plass litt basiskunnskap – dessverre, men sånn er virkeligheten i alle fall foreløpig.
Relaterte saker
EU sikter Apple for brudd på konkurransereglene
Det kan skje veldig snart.
Les artikkelenEr det riktig å utestenge Trump for alltid fra Twitter?
Også andre sosiale medier har stengt ned kontoene hans.
Les artikkelenWCAG 2.2
Forslag om nye suksesskriterier.
Les artikkelenPostkassa flommer over av tilbakemeldingsforespørsler
Handler du på nett, så bare stålsett deg!
Les artikkelenDårlig kvalitet på NAVs skjemaer
Etter en gjennomgang er konklusjonen fra Tilsynet for universell utforming av IKT at Navs skjemaer er fulle av feilkodinger og andre feil som gjør dem vanskelige å forstå og bruke.
Les artikkelen