Handler du på nett, så bare stålsett deg!
Jeg har handlet mer på nett denne høsten enn før. Det skyldes både Corona og at jeg har kjøpt produkter det er mer krevende å finne i de butikkene jeg vanligvis bruker. Resultatet er en haug med forespørsler om å gi tilbakemeldinger – det er grådig irriterende!
Joda, jeg kan orke å trykke Delete på mailer. Men når jeg sitter på kontoret og det plinger i innboksen prøver jeg stort sett å sjekke hva det er. Jeg har en jobb der epost utgjør en veldig viktig del av kommunikasjonen. Men, så er det altså alt for ofte: “Kan du hjelpe oss med…”. De skal sette så stor pris på det, at!
Nå meldte jeg meg nettopp av alle forespørsler fra Trustpilot. Jeg er utrolig slem, for dermed hjelper jeg ikke andre (det er lov å angre, da):
Du har takket nei til å få anmodninger
Du blir ikke lenger kontaktet på morten@medialt.no med anmodninger om å skrive en anmeldelse. Vi håper at du ombestemmer deg så du igjen kan bruke erfaringene dine til å hjelpe andre med å ta det rette valget.
En annen ting jeg synes er både provoserende og irriterende er at du må godta informasjonskapsler og diverse betingelser. Leverandørene av tilbakemeldingsfunksjonalitet vet selvsagt at de aller fleste trykker Godta uten å orke og sette seg inn i hva det innebærer. Selv jeg, som er sånn noenlunde opptatt av personvern, trykket godta på Trustpilot da jeg meldte meg av.
Men bruker jeg ikke selv å sjekke hva andre skriver, da? I mindre og mindre grad, faktisk. Det som ligger av anmeldelser på produktsider etc. er lite troverdig. Noe er betalt, og vanligvis vet du ingenting om hvor seriøse de som legger ut anmeldelsene er. Du vet selvsagt heller ikke hva de har å sammenlikne med.
Jeg innledet med å skrive at jeg har kjøpt litt andre produkter enn det jeg finner i butikkene. Da har jeg fått god hjelp av andre nettbrukere. Men, det har skjedd hovedsakelig ved hjelp av Facebook-grupper, Yooutube og Twitter.
Håper andre er snillere enn meg og hjelper Trustpilot!
God julehandel, folkens!
Relaterte saker
EU sikter Apple for brudd på konkurransereglene
Det kan skje veldig snart.
Les artikkelenEr det riktig å utestenge Trump for alltid fra Twitter?
Også andre sosiale medier har stengt ned kontoene hans.
Les artikkelenWCAG 2.2
Forslag om nye suksesskriterier.
Les artikkelenDårlig kvalitet på NAVs skjemaer
Etter en gjennomgang er konklusjonen fra Tilsynet for universell utforming av IKT at Navs skjemaer er fulle av feilkodinger og andre feil som gjør dem vanskelige å forstå og bruke.
Les artikkelenTeksting i klasserommet gjør at flere elever deltar i samtalen
Mikroblogging stimulerer til samarbeid og diskusjon.
Les artikkelen