Etter en gjennomgang er konklusjonen fra Tilsynet for universell utforming av IKT at Navs skjemaer er fulle av feilkodinger og andre feil som gjør dem vanskelige å forstå og bruke.
I Norge skal både private og offentlige aktører følge WCAG, en standard som skal sikre at nettsider kan brukes av flest mulig. Rent teknisk er det snakk om ganske enkle krav, men helt generelt kan vi si at desto mer egenutviklet og fancy stæsj – desto mer må du også tenke på for å imøtekomme kravene til tilgjengelighet (universell utforming). Brukes vanlige HTML elementer i skjemaer, og du følger HTML-standarden er det eksempelvis lite som må gjøres ekstra for å følge WCAG. Har du egenutviklede skjemaelementer kan det være nødvendig å bruke for eksempel wai-aria (en standard for å fortelle hva egenutviklede elementer er og hvilke verdier de har). Dette er ganske enkelt sammenliknet med det som kreves for å lage slike kontroller. Når det gjøres så mange feil er det etter min mening kun en forklaring: det ansees som ganske lite viktig å sørge for god tilgjengelighet.
Jeg blir ikke overrasket over at NAV får kritikk (jeg har vært inne på sidene selv), men jeg burde bli overrasket over at en offentlig institusjon ikke klarer å kontrollere eget innhold før det publiseres. Etter min mening er det ingen unnskyldning for denne typen slurv. Selvsagt har NAV kompetansen som skal til. Hvis ikke får de rett og slett kjøpe den kompetansen. NAV er ikke aleine om å ta lett på lovpålagte krav, men med NAVs brukermasse er det etter min mening litt ekstra ille at dårlig innhold legges ut.
I høst har tilsynet for universell utforming av IKT gjennomgått Navs søknadsskjema for foreldrepenger. Kontrollen avdekket brudd på 10 av 19 krav, samt tre avvik når det gjelder skjema, koding og navigasjon.
Nav sikrer ikke at søknadsskjemaet er mulig å bruke for alle. Det er et brudd på likestillings- og diskrimineringsloven, konkluderer tilsynet.
Jeg antar at det finnes tilsvarende feil i mange NAV-skjemaer (ikke bare foreldrepenger). Nå har NAV fått 12 uker på seg til å rette opp. Er ikke feilene rettet vanker det dagbøter. Hvor hardt det svir for en offentlig institusjon med slike bøter aner jeg ikke.
NAV får 12 uker på seg til å rette feil de burde ha funnet før de la ut skjemaet. Får håpe NAV gir personer (klienter) som gjør feil, og det er ofte langt mer komplisert, like god tid til å rette opp feilene sine.
Lykke til med feilrettingen!
Relaterte saker
EU sikter Apple for brudd på konkurransereglene
Det kan skje veldig snart.
Les artikkelenEr det riktig å utestenge Trump for alltid fra Twitter?
Også andre sosiale medier har stengt ned kontoene hans.
Les artikkelenWCAG 2.2
Forslag om nye suksesskriterier.
Les artikkelenPostkassa flommer over av tilbakemeldingsforespørsler
Handler du på nett, så bare stålsett deg!
Les artikkelenTeksting i klasserommet gjør at flere elever deltar i samtalen
Mikroblogging stimulerer til samarbeid og diskusjon.
Les artikkelen