MediaLT og samarbeidspartnere skal i gang med et nytt prosjekt.
Aller først: hvis det du leser her er interessant for deg så ta gjerne kontakt! Vi ønsker å samarbeide med flest mulig for å få til mest mulig!
Prosjektet støttes av UnIKT.
I dette prosjektet ønsker vi å kartlegge hva som finnes internasjonalt av universelt utformede underholdningsprodukter. Vi skal konsentrere arbeidet om dataspill og underholdning som egner seg for barn i grunnskolealder. Det vi vet er at mange av de kommersielle produktene ikke er universelt utformet. Vi vil derfor legge ned innsats i å finne gode alternativer. Det å finne disse alternativene kan være veldig krevende fordi mye av det som finnes utvikles som prosjekter eller av små firmaer. Dette er et omfattende arbeid, og derfor vil vi benytte interessegrupper aktivt for å avgrense kartleggingen og finne de mest aktuelle produktene.
Vi har alt startet med å lage en side med spill
Blant annet gjennom henvendelser fra lærere og foreldre vet vi at det er veldig krevende å finne produkter som kan brukes for eksempel av blinde. Riktignok finnes det enkelte ressurssamlinger som Appbiblioteket og generell informasjon fra Statped, men dette er informasjon som primært handler om pedagogikk/nytte. Det blir alt for omfattende for lærere og foreldre å teste om dataspill etc. fungerer med hjelpeteknologi, og de færreste har kompetanse nok med hensyn til å vurdere hva som kan benyttes. Vi vil derfor også teste noen av de mest aktuelle produktene vi finner i kartleggingen.
Det kan være aktuelt å lokalisere enkelte produkter (oversette språk eller gjøre annen tilrettelegging for norske forhold), og som ledd i å spre informasjon, og gjøre noe nyttig for barn, vil vi avholde en underholdningsleir der vi får testet produkter i praksis.
«Hovedmotivasjonen min da jeg sa opp en trygg jobb i Oslo kommune og startet MediaLT i 1999, var å gjøre noe for barn med funksjonsnedsettelser og bruk av teknologi til underholdning. Nesten all kunnskapsinnhenting og ressursbruk knyttet til funksjonshemmede barn handler om pedagogikk, også på teknologiområdet. Dette er noe jeg selv har “kjent på kroppen” som funksjonshemmet. Funksjonshemmede barn har også behov for lystbetont bruk av teknologi. Det er kanskje den aller beste måten å lære teknologi, inklusive hjelpeteknologi på! Jeg er overbevist om det, og derfor vil jeg gjerne lede dette prosjektet.» Sier Morten Tollefsen (prosjektleder)
For 15 år siden gjennomførte MediaLT et større forskningsprosjekt på området: Underholdende programvare for mennesker med sammensatte lærevansker (UPS-prosjektet) Dette arbeidet ledet fram til et internasjonalt samarbeid og verdens første internasjonale retningslinjer på fagområdet. I tillegg har MediaLT laget en rekke underholdningsprodukter for funksjonshemmede barn: Martines pekebok og andre elektroniske pekebøker, PC-spill, synstolket film med mer. Det er nå mange år siden vi laget spill eller andre underholdningsprodukter for barn. Unntaket er synstolket film som vi produserer blant annet for NRK. Grunnen til dette er teknologisk utvikling (det er langt dyrere å lage noe som fenger barna i dag enn for eksempel for 15 år siden), og de mulighetene vi har hatt for å søke økonomisk støtte. Vi har imidlertid hjulpet mange barn med funksjonsnedsettelser med å finne eksempelvis dataspill som fungerer med hjelpeteknologi, både enkeltpersoner og i form av prosjektarbeid som Kreativ 2017.
Hva er underholdningsprodukter?
Det å avgrense underholdningsprodukter kan være veldig vanskelig. Det noen synes er gøy er kjedelig for andre. Grunnen til at vi har benyttet begrepet «underholdningsprodukter», er at vi ønsker å signalisere at innfallsvinkelen i prosjektet ikke er kun pedagogisk. Med andre ord skal vi ikke søke etter produkter som kan brukes for å lære spesifikke punkter i fagplanene i grunnskolen. Underholdningsprodukter for barn kan imidlertid være ekstremt lærerike, og vi er spesielt opptatt av at barna kan lære hjelpeteknologi som skjermlesere, skjermforstørrere, spesialisert pekeutstyr og så videre gjennom lek. Eksempler på underholdningsprodukter kan finnes i følgende kategorier (ikke en uttømmende liste):
- Dataspill
- Universelt utformet litteratur og film
- Kreativitet (eksempelvis lage musikk)
- Ta bilder/video (som inkluderer eksempelvis informasjon som gjør blinde i stand til å fange motivet)
- …
Målsetning og målgruppe
Kartlegge og teste underholdningsteknologi for barn med nedsatt funksjonsevne.
I prosjektet har vi definert følgende delmål:
- Kartlegge universelt utformet underholdningsteknologi
- Spørreundersøkelse om behov og erfaringer
- Teste utvalgte produkter
- Underholdningsleir for barn
- Informasjonstiltak
Vi tenker oss følgende primære målgrupper for prosjektarbeidet:
- Grunnskoleelever med nedsatt funksjonsevne
- Hjelpere
- Fagpersoner
Det er sannsynlig at kartleggingen vil avdekke produkter som er aktuelle for personer i flere aldersgrupper. Motivasjonen for prosjektet er å stimulere funksjonshemmede barn til bruk av teknologi. Fra tidligere prosjekter vet vi at mange unge, for eksempel synshemmede, ikke utnytter de teknologiske mulighetene. Gjennom å finne gode underholdningsprodukter håper vi at prosjektet skal inspirere barn og hjelpere. Med «hjelpere» mener vi lærere, fagpersoner og andre som kan bistå barna. Det kan være gjennom å installere programvare, være med og lære barna teknologien og så videre. For å hjelpe hjelperne vil vi bruke sosiale medier og legge informasjon fritt tilgjengelig på web (eksempelvis på SmartJa.no som har utviklet seg til et veldig mye brukt nettsted). Fra tidligere prosjekter vet vi at mange fagpersoner (spesialpedagoger, ergoterapeuter etc.) også har behov for informasjon, og vi antar at det som lages for hjelpere også vil være nyttig for ulike fagmiljøer.
Prosjektgruppe
Vi tar som nevnt innledningsvis gjerne med flere samarbeidspartnere i prosjektet.
MediaLT skal lede prosjektet og er ansvarlig for prosjektets leveranser, prosjektplanlegging og økonomistyring.
I prosjektgruppa har vi lagt vekt på følgende kompetanse:
- Universell utforming av teknologi
- Dataspill og underholdningsprodukter
- Barn og unge
- Brukermedvirkning
- Informasjonsarbeid
- Mennesker med ulike forutsetninger og behov
Magne Lunde: Administrativt ansvarlig i prosjektet. I tillegg vil han ha en aktiv rolle i forbindelse med kartlegging og brukermedvirkning. Lunde har 20 års erfaring som journalist. Denne kompetansen/erfaringen brukes aktivt i informasjonsarbeidet om prosjektene/oppdragene, og til å sikre god framstillingsevne i firmaets skriftlige arbeid.
Morten Tollefsen (prosjektleder): Vil delta i kartleggingsarbeidet, uttesting av produkter og brukertesting. Tollefsen har jobbet med tilgjengelighet, universell utforming og utvikling av ny teknologi i ca. 30 år. Han har vært ansatt på Universitetet i Oslo, Universitetsstudiene på Kjeller (Campus Kjeller), i Oslo kommune og MediaLT. For tiden er han forskningsleder i MediaLT, og er spesielt interessert i brukergrensesnitt og brukeropplevelse. Tollefsen har erfaring fra en lang rekke utviklingsprosjekter (både web, apper og annen programvare).
Jo Herstad: Førsteamanuensis ved Institutt for Informatikk (Universitetet i Oslo). Han er ekspert på menneske-maskin-interaksjon (HCI), universell utforming og mobile systemer.
Frank Lunde: Er ekspert på hjelpeteknologi for bevegelseshemmede i NAV, og vil ivareta både bevegelseshemmede og synshemmede med tilleggshandikap i prosjektet. Lunde har jobbet med brukersaker om tilrettelegging av spill, og har også skrevet noe om dette på NAVs kunnskapsbank om hjelpemidler.
Gerhard Norman Mundt: Er IKT-instruktør på Evenes syn- og mestringssenter, og vil være sentral i planleggingen og gjennomføringen av underholdningsleiren.
Christian Thon: Er styremedlem i sentralstyret til Norges Blindeforbunds Ungdom, og har et brennende engasjement for digitale spill. Han har 3 % syn og er godt kjent med utfordringene synshemmede møter i spill. Han har deltatt på datatreff som The Gathering på Hamar hvert år siden 2007, og har fingeren på pulsen på hva som rører seg i spillverdenen.
Riccardo Marini: Er Head of design i Shortcut AS. Han vil bidra i kartleggingsarbeidet og i testingen av utvalgte produkter, og vil ha en rolle i videreføringen av arbeidet.
Relaterte saker
Supert tilbud til punktskriftslesere
NBFs trykkeri kan produsere det du vil ha!
Les artikkelenForbedringer i JAWS 2021.2105.53 (mai 2021)
Denne gangen er det noen flotte forbedringer, blant annet i Outlook!
Les artikkelenApper bør testes før de brukes i skolen
Nå har Universell utforming A/S og Inklusio laget en sjekkliste for ikke-eksperter.
Les artikkelenNytt i april-utgaven av Jaws 2021
Endelig sidemerker i Excel.
Les artikkelenApp-tips: Group Transcribe
Live teksting og oversetting i møter.
Les artikkelen