Tjenesten som tilbyr gratis brukerstøtte for synshemmede i bruk av smarttelefon og nettbrett (SmartJa) videreføres i minst ett og et halvt år til, til utgangen av 2023.

I SmartHjelp-prosjektet er noe helt nytt testet ut i Norge. For første gang er en helhetlig brukerstøttetjeneste for synshemmede som bruker smarttelefon og nettbrett, utformet og etablert. SmartHjelp-prosjektet er nå avsluttet, og vi takker Stiftelsen DAM for støtten til prosjektet, og for muligheten til å teste ut et nytt og viktig tilbud for synshemmede.
Behovet godt dokumentert
Synshemmedes behov for opplæring og brukerstøtte er godt dokumentert i tidligere forskningsprosjekter. I SmartHjelp-prosjektet ønsket vi derfor å finne ut av om en gratis brukerstøtte for synshemmede kunne bidra til å fylle dette behovet. Noe prosjektresultatene bekreftet. Hele 82 % av henvendelsene ble løst, og alle ti intervjuobjektene i en brukerundersøkelse var fornøyde med tjenesten. De mente det var av stor betydning for dem å ha tilgang til en slik tjeneste.
Jobber videre med løsninger for varig drift
Det som gjenstår, er å få på plass en varig drift av SmartJa-tjenesten. Driften er inntil videre sikret gjennom SmartJobb-prosjektet, men kun fram til utgangen av 2023. I SmartJobb-prosjektet vil vi jobbe videre med å finne løsninger for varig drift, og med å skape alternative inntektskilder inn i virksomheten.
Les mer om prosjektet SmartJobb.
Sommerstengt i juli
Brukerstøttetjenesten (SmartJa) vil være sommerstengt i hele juli, men fra og med 1. august kan du igjen ringe og sende e-post for å få hjelp. Du kan ringe 45 1234 55 eller sende e-post til smartja@smartja.no. Tjenesten er oppe alle hverdager fra kl. 09:00 til 15:00.