SmartJa.no

Teknologi gjort enkelt

  • iOS
  • Android
  • Andre telefoner
  • Microsoft 365
  • Lenker
  • Kurs
  • Om
Publisert 14. januar 202114. januar 2021 av Morten Tollefsen

Amazon klages inn til Forbrukertilsynet

For vanskelig å avslutte Prime abonnementet.

Hentet fra Forbrukerrådet

Amazon gjør det svært vanskelig å kansellere abonnementet på tjenesten Amazon Prime. Forbrukerrådet klager nå selskapet inn for brudd på markedsføringsloven.

Det skal være like lett å si opp et abonnement som å tegne et abonnement mener Forbrukerrådet. Mye tyder på at det ikke er tilfelle, både for Amazon og andre tjenester vi har valgt å takke ja til.

I en undersøkelse Forbrukerrådet nylig har fått gjennomført
, sier en av fire at de har opplevd vansker med å si opp digitale abonnementstjenester. Like mange sier at de betaler for tjenester de benytter så lite at de burde vært sagt opp.


Forbrukerrådets gjennomgang viser at selskapet gjør kanselleringsprosessen vanskelig ved å;

  • tvinge deg gjennom en rekke sider hvor man gang på gang må bekrefte at man ønsker å si opp
  • forvirre og gjemme valgene ved bruk av design og tekst
  • true og lokke med alle fordelene du mister – og stille spørsmål om du egentlig vet hva du er i ferd med å gjøre.

Dessverre er bruken av manipulativ design og forvirrende informasjon en gjennomgående praksis på nett. Vi blir lurt til å ta valg som favoriserer selskapene, på bekostning av våre egne interesser, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Flott levert og heier på at de får medhold i klagen!

Relaterte saker

Forbrukerrådet legger ned app

7 millioner i dass.

Les artikkelen
Posted in Apper | Tagged Forbrukerrådet | Kommentarer er skrudd av for Forbrukerrådet legger ned app

Forbrukerrådet klager inn Google for brudd på personvernlovgivningen

Har manipulert Android-brukere til kontinuerlig sporing.

Les artikkelen
Posted in Generelt | Tagged Forbrukerrådet, Google, personvern, sporing | Kommentarer er skrudd av for Forbrukerrådet klager inn Google for brudd på personvernlovgivningen

Del dette:

  • Klikk for å dele på Facebook(åpnes i en ny fane) Facebook
  • Klikk for å dele på X(åpnes i en ny fane) X
KategorierAbonnement Stikkordabonnement, Forbrukerrådet

Innleggsnavigasjon

Forrige innleggTidligere Hva skal Apple komme med i morra?
Neste innleggNeste Hva er IPv4 og IPv6

Snarveier

  • Live
  • Ordliste
  • Bidragsytere

Følg oss

  • Smartja på Facebook
  • SmartJa på Twitter
  • SmartJa på YouTube

Kontakt oss

E-post: smartja@smartja.no

Drevet av WordPress