For vanskelig å avslutte Prime abonnementet.
Amazon gjør det svært vanskelig å kansellere abonnementet på tjenesten Amazon Prime. Forbrukerrådet klager nå selskapet inn for brudd på markedsføringsloven.
Det skal være like lett å si opp et abonnement som å tegne et abonnement mener Forbrukerrådet. Mye tyder på at det ikke er tilfelle, både for Amazon og andre tjenester vi har valgt å takke ja til.
I en undersøkelse Forbrukerrådet nylig har fått gjennomført
, sier en av fire at de har opplevd vansker med å si opp digitale abonnementstjenester. Like mange sier at de betaler for tjenester de benytter så lite at de burde vært sagt opp.
Forbrukerrådets gjennomgang viser at selskapet gjør kanselleringsprosessen vanskelig ved å;
- tvinge deg gjennom en rekke sider hvor man gang på gang må bekrefte at man ønsker å si opp
- forvirre og gjemme valgene ved bruk av design og tekst
- true og lokke med alle fordelene du mister – og stille spørsmål om du egentlig vet hva du er i ferd med å gjøre.
Dessverre er bruken av manipulativ design og forvirrende informasjon en gjennomgående praksis på nett. Vi blir lurt til å ta valg som favoriserer selskapene, på bekostning av våre egne interesser, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.
Flott levert og heier på at de får medhold i klagen!
Relaterte saker
Forbrukerrådet legger ned app
7 millioner i dass.
Les artikkelenForbrukerrådet klager inn Google for brudd på personvernlovgivningen
Har manipulert Android-brukere til kontinuerlig sporing.
Les artikkelen