Det finnes mange mobilabonnementer å velge mellom. Det er forskjellige tilbydere, og de har ofte abonnementer med ulike betingelser til ulik pris.
Nedenfor finner du noen tips om hva du bør tenke på.
Dekning
I Norge finnes det tre store nettverk for mobil: Telia, Telenor og Ice. Lavprisselskapene bruker også disse nettene. Hvor god dekning det er, der du er mest, kan variere. Undersøk derfor med operatøren eller andre du kjenner hvor god dekningen er!
De fleste abonnementene kan nå brukes fritt i Norden, EU og EØS. Det finnes imidlertid noen som kun fungerer i Norge!
Forbruk
Hvor mye du bruker telefonen er viktig for hvilket abonnement du skal velge! Sjekk med den operatøren du har hvor mye du ringer og hvor mye data du bruker. Du bruker mobildata for eksempel hvis du sender/mottar epost, sjekker Facebook eller bruker Google Maps når du ikke er koblet til et lokalnett. Det er ikke lurt å betale for mye mer data enn det du bruker, men samtidig er det nyttig for mange å kunne bruke mobildata når de er på farten!
Fri bruk av telefonsamtaler og SMS er vanlig i mange abonnementer.
Ny telefon
Ofte kan du få en rimelig telefon hvis du binder deg til et spesifikt abonnement. Regn ut om dette lønner seg for deg! Tidligere betalte du som oftest mer for slike tilbud enn hvis du kjøpte telefonen og valgte et rimeligere abonnement. I dag er det en del tilbud som er ganske gode – hvis du uansett skal ha ny telefon. Pass på at du vurderer om det er lurt å bytte abonnement når bindingstiden er ute!
Tilleggstjenester
Noen mobilabonnementer inkluderer tjenester som ellers krever egne abonnementer. Det kan for eksempel være tilgang til film og/eller musikk. Spotify er for eksempel en tjeneste for å høre på musikk. Vurder eventuelt om dette er noe du kommer til å bruke, og hvor mye det koster i forhold til tilsvarende abonnementer uten tilleggstjenester.
Pris
Det finnes flere nettsteder som kan hjelpe deg med å finne priser på ulike abonnementer. Prøv for eksempel:
Mobilbørsen eller Mobilabonnement på tek.no
Først publisert 1.2.18