Hurra sier mange: jeg er litt mer betenkt.
samferdselsminister Jon Georg Dale mener at taxi-prisene er for høye.
Samtidig er det nå kjent at regjeringen har lagt frem forslag om å fjerne ;drosjeløyver helt, noe som igjen åpner for at Uber og Lyft kan kjøre lovlig i Norge.
Dette er svært gledelige nyheter for nordmenn, og ikke minst turister, som igjen vil kunne ferdes i Norge uten å betale mange ganger mer enn hva man gjør i utlandet for tjenester som nettopp Uber og Lyft.
De nye reglene trer i kraft 1. juli 2020. Det er blant annet med bakgrunn i at de norske reglene har brutt EØS-avtalen mht. fri konkurranse. Taxi-næringen er selvsagt ikke positive til endringen og mener at det vil bli overetablering i de store byene. Det har taxi-næringen nesten helt sikkert rett i, og jeg tipper at hele næringa vil bli preget av dette. Jeg bruker en god del taxi, og som kunde må jeg si at jeg er litt redd for ukvalifiserte sjåfører og gamle biler – noe det er ganske mye av i mange andre land.
Jeg synes også det er dyrt å ta taxi: men, har sjåførene så kollosalt store årslønner? Vet ikke jeg, men vi bor faktisk i et land med ganske høye kostnader, og taxiene skal kjøre inn det bilen koster, bomavgifter, drivstoff, forsikringer på bil/sjåfør, vedlikehold og altså lønn! Skal prisene drastisk ned må utgiftene også drastisk ned, og for meg er det altså skummelt hvis det betyr dårligere biler og mindre kvalifiserte sjåfører.
Relaterte saker
Smell for Uber i Storbritannia
Sjåførene har krav på ansettelse.
Les artikkelenHyundai lufttaxi
I partnerskap med Uber.
Les artikkelenUber rapporterer om både seksuelle overgrep og drap
Rystende tall, men er nok også bare en “refleksjon” av samfunnet mener Uber.
Les artikkelenUbers fastfood-droner skal lande på biltak
Uber leverer mat i over 200 byer i 20 land.
Les artikkelenUber-helikoptre
Tilbud til Platinum og Diamond-medlemmer.
Les artikkelen