ingen ingress angitt.
Hentet fra ITAvisen (Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet)
Facebook og EU er enige. Det synes Forbrukerrådet er underlig, mens Forbrukertilsynet er mer positive til at Facebook nå må bli tydliegere «på hvordan selskapet tjener penger på opplysninger om kundene sine.»
– Endrer ingenting
Forbrukerrådet mener at det gjør liten forskjell om Facebook må gjøre vilkårene for bruk av persondata tydeligere.
Endringene i vilkårene kreves av EU gjennomført før utgangen av juni 2019. Fagdirektør Gro Mette Moen i Forbrukerrådet er kritisk:
– Det er underlig at EU-kommisjonen er så begeistret for lovnader om tydeligere brukervilkår, så lenge selskapet vil drive butikk som tidligere. Dette løser ikke utfordringene knyttet til utnytting av personopplysninger, selskapets dominerende stilling og utfordringene med europeisk personlovgivning.
– Hvis Facebook skal fortjene brukernes tillit, må selskapet ta forbruker- og personvern på alvor, og ikke nøye seg med kosmetiske endringer.
Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, mener at det er viktig at forbrukerne får tydelig beskjed om at persondata brukes til målrettet reklame:
«Facebook som plattform koster ikke penger, men i realiteten betaler du med personopplysninger. Det er viktig at Facebook gjør denne forretningsmodellen tydelig for kundene sine».
Endringene:
- Klagerett for forbrukere som får fjernet innhold de har lagt ut på
- Ryddigere prosess ved fjerning av innhold eller stenging av brukerkonto
- Varsel og hvilke rettigheter man har ved endring av Facebooks avtalevilkår
Relaterte saker
Slik bruker du Messenger Rooms
Tilgjengelig i Messenger og Facebook, og kommer i alle FB-produkter snart.
Les artikkelenHvorfor kjøpte Facebook gifer for fire milliarder?
For å få kontroll, selvsagt!
Les artikkelenFacebook har kjøpt Giphy
Pris 4 milliarder.
Les artikkelenNattmodus i Facebook
Nå tilgjengelig for alle.
Les artikkelenFacebook vil redusere feilinformasjon
Blant annet for å hindre useriøse korona-annonser.
Les artikkelen