ingen ingress angitt.
Hentet fra ITAvisen (Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet)
Facebook og EU er enige. Det synes Forbrukerrådet er underlig, mens Forbrukertilsynet er mer positive til at Facebook nå må bli tydliegere «på hvordan selskapet tjener penger på opplysninger om kundene sine.»
– Endrer ingenting
Forbrukerrådet mener at det gjør liten forskjell om Facebook må gjøre vilkårene for bruk av persondata tydeligere.
Endringene i vilkårene kreves av EU gjennomført før utgangen av juni 2019. Fagdirektør Gro Mette Moen i Forbrukerrådet er kritisk:
– Det er underlig at EU-kommisjonen er så begeistret for lovnader om tydeligere brukervilkår, så lenge selskapet vil drive butikk som tidligere. Dette løser ikke utfordringene knyttet til utnytting av personopplysninger, selskapets dominerende stilling og utfordringene med europeisk personlovgivning.
– Hvis Facebook skal fortjene brukernes tillit, må selskapet ta forbruker- og personvern på alvor, og ikke nøye seg med kosmetiske endringer.
Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, mener at det er viktig at forbrukerne får tydelig beskjed om at persondata brukes til målrettet reklame:
«Facebook som plattform koster ikke penger, men i realiteten betaler du med personopplysninger. Det er viktig at Facebook gjør denne forretningsmodellen tydelig for kundene sine».
Endringene:
- Klagerett for forbrukere som får fjernet innhold de har lagt ut på
- Ryddigere prosess ved fjerning av innhold eller stenging av brukerkonto
- Varsel og hvilke rettigheter man har ved endring av Facebooks avtalevilkår
Relaterte saker
Trump er bannlyst i to år
Fra Facebook og Instagram.
Les artikkelenKanskje kommer Facebook med ClubHouse-konkurrent i dag
Ryktene tyder på det.
Les artikkelenInstagram og Facebook likes
Nå kan du snart slippe å se antall likes eller skru av likes for egne innlegg.
Les artikkelenData fra 533 millioner Facebook-kontoer er lekket
Gratis tilgjengelig på hacker-forum.
Les artikkelenKongresshøring med Google, Facebook og Twitter
Dette er interessant!
Les artikkelen