Google Dokumenter er en nettbasert tekstbehandler. Den er gratis for privatpersoner, dokumentene blir lagret i skyen og flere kan samarbeide på samme dokument. Vi har testet og laget en kort bruksanvisning som forteller hvordan du kommer i gang.
Artikkelen omhandler bare det mest grunnleggende, det som trengs for å begynne å skrive egne dokumenter.
Du kan opprette, redigere og dele dokumenter på nettet, uten behov for å installere programvare på datamaskinen. Flere kan også samarbeide i sanntid på samme dokument, noe som gjør det til et egnet verktøy for grupper. Lagring skjer i sanntid mens du jobber, og derfor skal ikke data gå tapt.
Hvordan komme i gang
Det er ikke nødvendig å installere et eget program for å bruke Google Dokumenter, alt er tilgjengelig via nettleseren, som for eksempel Google Chrome eller Edge. Det eneste du trenger er en Google konto, og internettforbindelse.
Lage et nytt dokument
Gå til adresselinjen i nettleseren (Ctrl + l eller Alt + d) og skriv inn «doc.new».
Om du allerede er logget inn på Google vil du nå komme rett inn i et tomt dokument, og du kan starte å skrive. Det du skriver lagres automatisk.
Om du ikke er logget inn på Google kommer du til en innloggingsside. Der har du også mulighet for å opprette konto om du ikke har en Google konto fra før.
Slå på støtte for skjermleser / punktskrift
For at skjermleseren skal fange opp teksten i dokumentet må du skru på «støtte for skjermleser / punktskrift». Hurtigtasten for å skru på (og av) støtte for punktskrift er Ctrl + Alt + h. Du vil få den litt utdaterte beskjeden “Blindeskriftstøtte er aktivert”. Denne innstillingen skal bli koblet til din konto, og skal normalt bare være nødvendig én gang.
Gi dokumentet et nytt navn
Det nye dokumentet har navn «Dokument uten navn», vi anbefaler å endre dette. Åpne fil-menyen med Alt + f, trykk så r (engelsk Rename). Skriv det nye navnet og bekreft med Enter.
Menyene i Google Dokumenter
For å åpne menyene i Google-docs kan du holde Alt-tasten nede og trykke bokstaven for menyen. For fil-menyen vil det da være Alt + f. Dette er normalt hurtigtasten for å åpne fil-menyen i nettleseren, men når du er plassert inne i et Google-dokument skal dette åpne fil-menyen for dokumentet. Får du ikke til dette kan du trykke Skift + Alt + f, da skal menyen til dokumentet åpnes.
Liste over hovedmenyene og hurtigtast:
1. Fil (f)
2. Endre (e)
3. Visning (v)
4. Sett inn (i)
5. Format (o)
6. Verktøy (t)
7. Utvidelser (n)
8. Hjelp (h)
9. Tilgjengelighet (a)
Det er også mulig å navigere i menyene med piltaster.
Dokumentarkivet
Alle dokumenter du har laget finner du igjen på nettadressen docs.goolgle.com. Dokumentene vises kronologisk, med de nyeste først.
Hvordan er Google Dokumenter med skjermleser
Når du skriver i «Google Dokumenter» fungerer det best om skjermleseren bruker PC-markør. Vanligvis skifter skjermleseren automatisk når du går inn i et dokument. Du kan flytte deg rundt i dokumentet med mange hurtigtaster som du er vant med å bruke:
• Piltaster
• Ctrl + piltaster
• Page Up / Page Down
• Home / End
• Ctrl + Home / End
Men du kan ikke navigere med skjermleserens vanlige hurtigtaster som du gjør på en annen nettside, eller i Word. Dette kan for eksempel være å ta opp en liste over overskrifter i dokumentet, eller flytte til neste overskrift. Dette kan virke uvant og du må lære deg nye hurtigtaster. Vi vil komme tilbake til flere hurtigtaster i en seinere artikkel.
Oversikt hurtigtaster og tips
Nytt dokument «doc.new» i adressefeltet
Slå på/av støtte for punktskrift Ctrl + Alt + h
Slå på/av støtte for skjermleser Ctrl + Alt + z
Bytte navn på dokument Alt + f, r eller Skift + Alt + f, r
Liste over hurtigtaster Ctrl + apostrof, eller Alt + h, k