Det er nyttig å kjenne til hvilke rettigheter du har.
Du kan klage (reklamere) på mobil og nettbrett i fem år. Dersom du kjøper enheten av en privatperson, er imidlertid klagefristen begrenset til to år.
Du har retten på din side hvis:
- Det er en fabrikasjonsfeil.
- Du ikke har fått det du har betalt for.
- Noe ikke stemmer i den annonseringen som er gitt i butikken eller andre steder.
Du har ikke retten på din side hvis:
- Du kjente til feilen da du kjøpte mobiltelefonen.
- Feilen skyldes noe du har gjort.
- Et uhell.
Det kan hende butikken eller varen har bedre garantivilkår enn de du får i Forbrukerkjøpsloven. Sjekk derfor butikkens og mobiltelefonens garantivilkår.
Du må først ta saken opp med selger. Blir dere ikke enige, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet eller en klagenemnd.
Hvis feilen er selgerens ansvar, skal du tilbys reparasjon eller en ny enhet. Normalt kan ikke selger forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger. Du har rett på å få pengene tilbake eller et prisavslag, hvis selgeren ikke klarer å reparere eller gi deg en ny mobil eller nettbrett.
Du har rett på å få låne en mobiltelefon av butikken mens du venter på en ny telefon eller på reparasjonen. Du kan be om en erstatningstelefon fra første dag, og har krav på å få låne en telefon dersom det vil ta over en uke.
Du har ikke angrerett ved kjøp i ordinære butikker. Angrerett gjelder kun når du kjøper utenfor fast utsalgssted, for eksempel dørsalg og nettbutikk. Noen ordinære butikker tilbyr likevel bytterett. Sjekk derfor byttereglene før du handler.
På Forbrukerrådets nettsider finner du gode råd og nyttig informasjon om dine rettigheter: