Mobilen må slåes av og på for å få mer data.
Jeg kan bekrefte at mange får de irriterende meldingene: også når det ikke er brukt spesielt mye data! De som har fri data i vår familie har i alle fall måttet skru mobilen av og på.
Tek.no skriver:
– Jeg våknet opp i dag til en ny melding av Chilimobil. Der sto det at jeg hadde brukt opp dagens kvote, og at jeg måtte sende «data» til samme nummer, så skulle jeg få åpnet dataen igjen. Får så en melding tilbake om at jeg må restarte telefonen for at dataen skal bli åpnet, skriver en Tek-leser på e-post.
Løsningen med å måtte sende SMS for å få tilgang til mer data ble lansert da Chilimobil endret prisen på Fri Data-abonnementet sitt fra 399 til 499 kroner 1. desember, samtidig som de fjernet restriksjonen på datadeling til egne enheter. Sistnevnte måtte de gjøre som en følge av et Nkom-vedtak tidligere i år.
For å unngå misbruk ble det satt en grense på 5 GB om dagen, hvorpå man må sende SMS for å låse opp 3 GB ekstra data om man går over.
SMS-en koster ingenting, men legger likevel til et hinder som for eksempel gjør det vanskelig å sette på store nedlastinger i bakgrunnen, for eksempel om natten.
5 gb er kanskje i minste laget når abonnementet reklamerer for 1000 gb? hili sier at det jobbes med løsninger for å unngå restart av mobilen. Det skal også holde å skru på flymodus og så av igjen.
I følge Chili-sjefen har kun et fåtall fått meldingen: det tviler jeg sterkt på at medfører riktighet. 100% av de jeg vet om som har abonnementet har fått meldingen i alle fall.