﻿WEBVTT

00:00:01.015 --> 00:00:10.482
Jeg skal vise hvordan du kan aktivere VoiceOver,
som er skjermleseren som finnes på alle iOS-enheter.

00:00:11.266 --> 00:00:16.433
Som iPhone, iPad, iPod og så videre.

00:00:17.299 --> 00:00:22.565
Du går først inn på Innstillinger. 
Jeg har VoiceOver på nå, så man kan høre hva som skjer.

00:00:22.835 --> 00:00:24.769
(VoiceOver: "Innstillinger").

00:00:25.399 --> 00:00:28.599
Så velger jeg "Generelt".

00:00:28.865 --> 00:00:30.865
(VoiceOver: "Generelt-knapp").

00:00:31.732 --> 00:00:34.332
Deretter går jeg til "Tilgjengelighet".

00:00:35.632 --> 00:00:38.098
(VoiceOver: "Tilgjengelighet-knapp").

00:00:38.349 --> 00:00:41.549
Og under kategorien "Syn" finner du "VoiceOver".

00:00:42.198 --> 00:00:44.531
(VoiceOver: "VoiceOver på, knapp").

00:00:45.098 --> 00:00:51.298
Der hørte vi at den er på. Hvis man vil
ha den av kan du altså gå inn på "VoiceOver" og slå den av.

00:00:55.797 --> 00:01:04.131
Jeg kan slå den av nå. Det er faktisk litt skummelt for meg
som bruker VoiceOver, for da er det vanskelig å få den på igjen.

00:01:04.530 --> 00:01:05.997
Men jeg prøver det nå.

00:01:06.139 --> 00:01:11.272
(VoiceOver: "Av. Viktig: 
Er du sikker på at du vil deaktivere VoiceOver?").

00:01:11.518 --> 00:01:15.518
Da får jeg altså denne advarselen om jeg er sikker på dette.

00:01:15.865 --> 00:01:19.298
(VoiceOver: "Avbryt-knapp. OK-knapp").

00:01:19.831 --> 00:01:21.398
Jeg velger "OK".

00:01:21.877 --> 00:01:26.810
Nå har jeg ikke VoiceOver,
og da fungerer telefonen som en vanlig iPhone.

00:01:26.835 --> 00:01:34.902
Jeg har lagt til VoiceOver på Tilgjengelighetssnarveien,
så jeg kan få den på igjen ved å trippeltrykke på Hjem-knappen.

00:01:35.129 --> 00:01:40.196
(VoiceOver: "VoiceOver på.
Innstillinger. Tilgjengelighet. Tilbake-knapp").