Virtuell virkelighet 25 år seinere.
På begynnelsen av 1990-tallet, mener vi startet i 1992, var jeg med på å lage en ganske tidlig VR-applikasjon på Universitetsstudiene på Kjeller: Virtual Viking City. Vi brukte noe som het VR Toolkit, kraftige arbeidsstasjoner og steikdyrt utstyr (hjelm og briller). Selve applikasjonen var ganske enkel, en del av en vikinglandsby, men det var spennende og innovativt. Alt krasjet hele tiden, selvsagt, men sånn er det gjerne i starten når ny teknologi utvikles.
Åra har gått, og nå står vi etter all sannsynlighet foran et VR-gjennombrudd som neppe blir kun forbeholdt gamere. Både næringsliv og læringssteder kommer til å ta teknologien i bruk. Det har tatt tid, og i videoen under får vi noen av forklaringene (ikke alle):
Relaterte saker
2020-tallets teknologi
Hva kan vi forvente, og hva vil vi ha?
Les artikkelenAI-pionerene
Var Allan Turing den første? Kanskje, men dette handler om de moderne pionerene.
Les artikkelenZao tar av i Kina
Erstatt kjendiser med deg!
Les artikkelenGoogle Translatotron
Skal beholde stemmen og tonefallet.
Les artikkelenNy versjon av Google news
Med kunstig intelligens, selvsagt!
Les artikkelen