Planen om fergefri E39 er Norges dyreste veiprosjekt.
Over Bjørnafjorden skal det være en 5 km flytebru. Det er verdens lengste, og prislappen for delprosjektet Hordfast var opprinnelig på 37 milliarder. Statsministeren har sagt at det er for dyrt.
En måte å få ned kostnadene på er å sveise delene sammen automatisk ved hjelp av roboter. Dette kan gi besparelser, noe som også er viktig for å kunne konkurrere med lavkostland. Kverner er en av bedriftene som følger godt med på prosjektet, og de har alt avansert utstyr som muligens kan brukes og/eller videreutvikles. Roboter brukes alt mye i produksjon av for eksempel cruiseskip og biler.
Relaterte saker
Stretch
Den nye lager roboten fra Boston Dynamics.
Les artikkelenBoston Dynamics
Hvordan bygget de den mest avanserte roboten?
Les artikkelenLengst framme betyr ikke nødvendigvis best i business
Trenger Boston Dynamics en “Steve jobs”?
Les artikkelenNorsk robotgressklipper
Herlig med norske teknologiselskaper.
Les artikkelen