Dette er noe av det som har kommet frem i en ny Facebook-avsløring som The New York Times står bak.
Spotify, Netflix og Canadas nasjonalbank hadde tilgang til å lese, skrive og slette Facebook-brukeres private meldinger. Amazon hadde tilgang til å få Facebook-brukeres navn og kontaktinformasjon gjennom deres Facebook-venner. Microsofts søkemotor Bing kunne se navn på Facebook-brukeres venner uten deres tillatelse.
The New York Times har fått tak i hundrevis av Facebook-dokumenter som viser at det sosiale mediet anså over 150 virksomheter for å være forretningspartnere, og derfor fritok dem fra Facebooks vanlige personvernregler (Buzzfeed News).
En talsperson for Facebook sier at andre selskaper også kunne ha liknende rettigheter. Det er imidlertid ikke kjent at noen har misbrukt rettighetene:
“Vi vet at vi har en jobb foran oss med å gjenvinne folks tillit. Å beskytte folks data krever sterkere team, bedre teknologi og klarere regler, og det er det vi har hatt fokus på i det meste av 2018. Partnerskap er et fokusområde, og som vi har sagt, er vi i gang med å trappe ned de integrasjons-partnerskapene som har blitt inngått for å hjelpe folk med å få adgang til Facebook”.
Facebook og Netflix har gitt digi.no følgende tilsvar, via sitt norske PR-byrå Schläger:
Fra Facebook: “Brukere har vært nødt til å eksplisitt logge inn på Facebook først for å bruke en av partnernes meldingsfunksjoner. Ta for eksempel Spotify. Etter å ha logget inn på din Facebook-konto i Spotify sin desktop-app, kunne du sende og motta meldinger uten å forlate applikasjonen. Facebook sin API ga partnere tilgang til brukeres meldinger for å kunne ta i bruk denne funksjonen.
Opplever at ‘tilgang’ her feilaktig impliserer at man prosesserer data i en samtale for analyse og brukerforslag, når det egentlig handler om muligheten for å sende og motta meldinger gjennom en tredjepartsapplikasjon (som f.eks. Spotify).”
Fra Netflix: “Over the years we have tried various ways to make Netflix more social. One example of this was a feature we launched in 2014 that enabled members to recommend TV shows and movies to their Facebook friends via Messenger or Netflix. It was never that popular so we shut the feature down in 2015. At no time did we access people’s private messages on Facebook or ask for the ability to do so.” (Offisiell uttalelse fra talsperson hos Netflix)
Relaterte saker
Trump er bannlyst i to år
Fra Facebook og Instagram.
Les artikkelenKanskje kommer Facebook med ClubHouse-konkurrent i dag
Ryktene tyder på det.
Les artikkelenInstagram og Facebook likes
Nå kan du snart slippe å se antall likes eller skru av likes for egne innlegg.
Les artikkelenData fra 533 millioner Facebook-kontoer er lekket
Gratis tilgjengelig på hacker-forum.
Les artikkelenKongresshøring med Google, Facebook og Twitter
Dette er interessant!
Les artikkelen