Utspekulert bruk av IP-data.
I en ny undersøkelse går det fram at Facebook er i stand til å gi stedsbaserte, målrettede reklamer til tross for at brukeren deaktiverer stedstjenester.
Forskeren Aleksandra Korolova har i en rapport fortalt at hun personlig har deaktivert funksjonalitet for stedstjenester gjennom Facebook sitt nettsted, og slått av den samme funksjonaliteten for Facebook for iOS. Kontoen hennes inneholder ikke byen hun holder til og hun har ingen opplastede bilder, i tillegg til andre forhåndsregler hun har tatt.
Aleksandra Korolova forteller at hun likevel opplever reklame fra Santa Monica (der hun bor) og Los Angeles (der hun jobber):
Facebook forteller at de lener seg på IP-adresser samt data om WiFi og Bluetooth for å kartlegge brukere som ledd i markedsføringsplaner, hvorpå Korolova sier at problematikken ligger i at Facebook ingen steder forteller brukerne at de kan spore en for å gi reklame til tross for at brukeren har tatt alle forhåndsregler som er tilgjengelige.
Ifølge Korolova forverres situasjonen ytterligere som følge av at Facebook gir markedsførerne med særegne verktøy for å legge opp til det hele, verktøyene som blant annet gir mulighet til å pøse på med reklamer som bor i eller nylig har besøkt et spesifikt sted.
Facebook sier at ingen kan gjøre seg imune mot bruk av stedsdata og målrettet reklame, og de bruker IP-data, innsjekkinger og bosted for å kartlegge deg.
Relaterte saker
Suspenderer samarbeid med myndighetene i Hongkong
Flere selskaper er skeptiske til ny sikkerhetslov.
Les artikkelenMasselagring av informasjon om deg
Ny etteretningslov.
Les artikkelenSmittestopp-appen – viktig å vite hva vi svarer ja til å dele!
Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, forklarer hva tilsynet arbeider med, og om det vi bør vite om sporing og personvern.
Les artikkelenHva er Xnor.ai
Apple betalte 200 millioner dollar.
Les artikkelenLondon-politiet scanner ansikter
Kameraer plasseres over alt i hovedstaden.
Les artikkelen