Sist oppdatert: 29.3.21
Gå til: Microsoft 365-siden, Word
Redaktør-funksjonen er et av hjelpemidlene som kan brukes i Microsoft Office for å skrive riktig. Den kan finne stavefeil og grammatiske feil.
Trykk F7 for å starte Redaktør eller velg Se gjennom > Redaktør fra båndet.
I Redaktør-ruten kan du se antall stavefeil og grammatiske feil. Klikk eller trykk Enter på de feilene du vil se (eventuelt på Se gjennom alle forslag). Med tastatur kan du bruke Pil opp/ned for å komme til ulike kategorier. Bruk F6 og Skift+F6 for å flytte fokus mellom dokumentet og Redaktør-ruten.
Hvis dokumentet har flere språk er det kategorier for hvert av språkene.
Gå gjennom stavefeil og grammatiske feil. Når feilene er rettet kan du få lesbarhetsstatistikk. Statistikken gir foreløpig ikke måltall for norsk, men du kan se gjennomsnittlig setningslengde, gjennomsnittlig antall setninger i hvert avsnitt med mer. Lesbarhetsstatistikk kan skrues av eller på:
- Velg Office-menyen og deretter «Alternativer» (Alt + f, r).
- Velg kategorien «Korrektur».
- Kryss av eller på «Vis lesbarhetsstatistikk».
Lesbarhetsstatistikken vises hvis redaktøren ikke finner stavefeil eller grammatiske feil.
Skru av/på fortløpende stavekontroll
- Velg Office-menyen og deretter «Alternativer» (Alt + f, r).
- Velg kategorien «Korrektur».
- Kryss av eller på «Fortløpende stavekontroll».
Du kan bruke hurtigmenyen (høyreklikk eller Skift + F10) for å få fram forslag til ord som stavekontrollen ikke gjenkjenner. Innsettingspunktet må stå i det feilstavede ordet hvis du skal bruke Skift+F10. I hurtigmenyen finner du forslag til ord, valg for å legge til ord i ordlisten, ignorere stavefeilen, synonymordbok med mer.