Podcast kan ha kostet mer enn det smaker!
En analytiker fra Citi skal ha skrevet at investeringene i podcast ikke ser lønnsomme ut. Spotify startet med oppkjøp av Gimlet Media, Anchor og Parcast i 2019. Dette førte til stor aksjeoppgang, men nå er tallene røde. Det har ikke blitt flere premium-abonnenter eller flere nedlastinger av appen.
I tillegg til oppkjøp av podcast-selskaper har Spotify antakelig brukt mye penger på eksklusivt innhold fra blant annet Joe Rogan, Kim Kardashian West, Michelle Obama og The Duke and Duchess of Sussex.
For meg er ikke dette veldig overraskende, faktisk, men jeg regnet med at markedsanalytikere etc. i Spotify hadde vurdert satsingen på podcast nøye. Jeg sier ikke at satsingen var feil: det har jeg ikke kompetanse til. Det jeg som Spotify-bruker synes er bra er at jeg finner massevis av podcaster i appen, og at jeg synes det er et pluss i tillegg til musikken. Så får tiden vise om investeringene er hensiktsmessige på sikt!
Relaterte saker
Styr Spotify med Siri på Apple Watch
WatchOS 6 og Spotify 8.5.52.
Les artikkelenSpotify vil ha betalende kunder!
Derfor planlegges mer plaging av gratis-brukerne.
Les artikkelenSpotify tapte 2 milliarder i fjerde kvartal 2019
Selv om antall betalende brukere har økt til 125 millioner.
Les artikkelenMålrettet podkast-reklame på Spotify
Testes foreløpig på originalt innhold.
Les artikkelenTastebuds
Få musikk-forslag basert på det vennene dine liker i Spotify.
Les artikkelen