Bare det er en app lanseres den!
Jeg har tidligere stilt spørsmålet om vi bør bli avhengige av apper. Det var en ganske direkte kritikk av Ruter. Nå aner ikke jeg om Oslo kommune eier deler av Ruter, men app-kvaliteten kan tyde på det. Her er to eksempler.
Skolemelding foresatte: Appen har 2,4 stjerner i App Store akkurat nå. Det er elendig for en så ekstremt lite funksjonsrik app. Forsåvidt er funksjonaliteten noe folk klager på (i tillegg til trøbbel med PIN-koder med mer). Selv klaget jeg på universell utforming, spesielt tilgjengelighet med skjermleser (VoiceOver). Ukene gikk, månedene gikk og ikke engang småfeil ble rettet. Ble så sur at jeg slettet appen, jeg, og ikke er den noe vits i heller for meldingene kommer på epost (og SMS).
Oslonøkkelen: 2,3 stjerner i App Store. Dette var en app jeg testet tidlig i utviklingsløpet. Den fungerte fint: til og med for meg som er blind. Så styrer kommunen, putter på nye folk, gudene veit hva de gjør. Appen lanseres og den er rett og slett dritt! Dritt for meg som bruker skjermleser, men tydeligvis for mange andre også!
Jeg skjønner rett og slett ikke at det er mulig at en så stor og tung aktør vil lansere noe så elendig. Hvis de har en kvalitetskontroll burde Oslo kommune ta en kvalitetskontroll av kvalitetskontrollen, for kvalitetskontrollen av app-lanseringer må jo rett og slett være fraværende?
En ting blir jeg faktisk mer og mer overbevist om: skikkelig fokus på universell utforming resulterer i apper med bedre kvalitet og som er bedre for alle. Nå er riktignok den ubrukelige (for meg) Ruter appen hakket bedre, da: 2,5 stjerner i App Store.
Gratulerer Oslo kommune!