… og i Chilimobils verden betyr det at du bruker mye mindre data enn det de skryter av at du kan!
Chili-kunder er sinte og Forbrukertilsynet skal nå se på praksisen firmaet bruker for sitt Fri data-abonnement. Etter 5gb på en dag må du sende SMS for å få mer (15 % av det abonnementet skryter av pr. dag, altså). Dette blir bare for dumt, og sannheten er vel at de 1000gb Chili sier at du kan bruke mer handler om rundt 150-200 gb før de avslutter abonnementet ditt og flytter det til et med mindre data.
Fri data handler om tillit sier Lars Ryen Mills, men hvilken vei går tilliten? Vil Chili ha massevis av kunder som bruker veldig lite data? Ja, selvsagt er det akkurat det de vil. For kundene kan ikke ha tillit til at de faktisk kan bruke 1000 gb: det tillater ikke Chili.
Fri data-abonnementet er bra og billig, men det Chili gjør nå er fusk. Nedenfor har jeg gjengitt Lars Ryen Mills (adm. dir. i Chili) sin kommentar i Tek.no til omtalen og kritikken Chili har fått de siste dagene. Tek.no følger helt garantert opp saken, så følg med der!
Før sommeren i år bestemte vi i Chilimobil oss for å endre markedet for mobildata i Norge. Vi tok alle konkurrentene våre på sengen og innførte «Chili Fri Data». Konkurrentene våre ble frustrerte, men kundene har omfavnet denne muligheten.
Vi ga våre kunder muligheten til å bruke mobilen fritt, uten å tenke på dyre datakvoter. Med en begrensning på 1000 GB i måneden til personlig bruk, er vår påstand at man har fri data.
Forutsetningen for dette nyskapende abonnementet var at data ikke skulle deles med andre enheter, med andre brukere – og heller ikke erstatte bredbånd/fiber. Vi laget et abonnement for mobilkunder som ønsket å bruke mobilen på moderne vis, uten å bekymre seg.
Vi vet at mange gjerne vil teste grensene og utfordre brukervilkår. Særlig når man kan få en så god deal som dette. Derfor har vi vært nøye med å utforme vilkårene for tjenesten. Dette er for å unngå at ikke noen ganske få skal få ødelegge for det store flertallet som forstår og respekterer spillereglene. Vår erfaring er at langt de fleste anerkjenner dette. I dette tilfellet 99,5 prosent av kundene våre.
Men noen få vil alltid forsøke å utfordre tilliten som gjelder i et kundeforhold. Derfor har vi nå måttet skjerpe brukervilkårene og praktiseringen av disse.
Fri data gjelder fortsatt. Og for noen uker siden åpnet vi også for å dele data med egne enheter, så lenge det er til personlig bruk. Men det er fortsatt slik at noen få forsøker å erstatte fiberbredbånd med et Chilimobil-abonnement – og benytter tjenesten vår som en ren nedlastingstjeneste. Det bryter med vilkårene og ødelegger for kunde-fellesskapet.
En liten hekk – 5 GB om dagen før SMS
Et av tiltakene vi har innført er at man må «åpne» nye datakvoter, dersom forbruket overstiger 5 GB på en dag. Dette er helt gratis, men gir oss en forsikring om at abonnementet brukes personlig og i tråd med vilkårene. Noen synes kanskje det er litt mye jobb, men for de fleste er dette en overkommelig handling for å fortsatt kunne surfe videre uten å måtte betale mer for dyre kvoter – slik de må gjøre hos våre konkurrenter.
Erfaringen frem til nå er at de aller, aller fleste kundene våre er glade for å ha fleksibiliteten som ligger i «Fri Data». Kun 4 prosent har hatt behov for å åpne nye kvoter med SMS. Imidlertid har det vært litt plunder nå i en overgang, og man må slå av og på flymodus for å åpne ny datakvote. Det er altså ikke slik at mobilen må slås helt av og på. Dette endrer seg uansett på nyåret. Da er det kun en SMS som gjelder.
Vi har nå bestemt at vi venter med innføringen til nyåret.
Vi ønsker alle mobildataentusiaster en riktig god jul – og så håper vi på forståelse for at vi ikke kan la en bitteliten gruppe som bevisst ønsker å misbruke tjenesten får lov til å ødelegge gleden for alle oss andre
Med andre ord: bruk minst mulig data, for da vil direktøren ha deg som kunde!
Jeg kjenner flere med Fri data fra Chili, og alle er i den bittelille gruppen som har blitt plaget med SMS: ikke bare en, ikke bare to, ikke bare tre hver dag – selv om de ikke har brukt 5 gb en gang. Tekniske problemer viste det seg for sønnen min, men etter lang venting fikk han beskjed om at selv om det var noe teknisk feil med abonnementet kunne det ikke rettes fordi han ikke var eier av abonnementet. Da måtte mor stå i samme køk, og feilen ble rettet! Er det mulig å behandle folk så elendig? Hadde det vært snakk om å tegne et dyrere abonnement, ja, da hadde jeg skjønt holdningen, men ikke når det er snakk om å rette en feil de faktisk fant! Chili har en vei å gå mht. både troverdighet og kundebehandling, og jeg foreslår at de begynner å gå straks. Personlig har jeg bare en erfaring med kundeservice, og den var ikke bra.
Relaterte saker
Fortsatt fri data fra Chili
Ja, vi fortsetter med fri data-abonnement og åpner opp for datadeling.
Les artikkelenChilimobil får fortsette med fri data
… men de må tillate data-deling.
Les artikkelenChilimobil: litt voksesmerter, eller?
Et supert abonnement med fri data, men kundeservice er vel ikke like supert!
Les artikkelenMå Chilimobil gi opp fri data?
Nkom ser på om abonnementet bryter lovverk for nettnøytralitet.
Les artikkelenFørste abonnement med fri databruk
Endelig noen som tør satse!
Les artikkelen