Nå skal det bli enklere.
EU har vedtatt nye klare, lovfestede rettigheter for forbrukere som kjøper digitale tjenester og innhold. De vil også gjelde i Norge, ifølge Forbrukertilsynet.
– Det er på høy tid at forbrukerne får gode rettigheter som vi kan bruke dersom de digitale tjenestene vi kjøper ikke fungerer. Dette vil skjerpe kravene til alle som selger digitalt innhold til forbrukere, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i en kommentar på nettsiden til Forbrukertilsynet.
De nye reglene kommer om to år. Hvis ikke strømmetjenester eller dataprogrammer fungerer skal det altså bli enklere å få en kompensasjon.
Om forbruker rapporterer en feil med en digital ytelse og leverandøren ikke klarer å reparere innen rimelig tid, har forbrukeren rett til prisavslag eller full refusjon innen 14 dager.
Videre innebærer reglene at garantiperioden ikke kan være kortere enn to år når man har kjøpt for eksempel et dataprogram eller dataspill. For kontinuerlige tjenester, som strømmetjenester, har man rettigheter så lenge man er abonnent.
Abonnementstjenester kan ikke gjøre endringer uten å gi beskjed hvis dette ikke er en del av kontrakten. Beskjed skal gis tidlig nok til at abonnementet kan sies opp.
I EUs vedtak inngår det at hvert land har mulighet til selv å bestemme om forbrukere kan ha lengre reklamasjonsfrist enn EUs minimum som er to år. Dermed kan Norge beholde fem års lengstefrist for reklamasjon på varer.
Relaterte saker
Amerikanske strømmetjenester kan forsvinne fra Europa
De må sørge for nok europeisk innhold.
Les artikkelenApple Music på Google-høyttalere
Velg standard musikk-tjeneste.
Les artikkelenSnart kommer strømming fra Spotify rett til Apple Watch
Noen har alt fått funksjonen.
Les artikkelenNå kommer Disney+
Spar en hundrings på å bestille før 14. september.
Les artikkelenNå kan du se iHuman
Den norske AI-filmen.
Les artikkelen