På en overlegen sisteplass.
Siden april for to år siden har Apple vært på veiene med sin teknologi for selvkjørende biler plassert i Lexus-er, 42 av disse for å være nøyaktig. For første gang har de overrakt offisielle tall fra sine tester til bilmyndighetene i California – og det er ikke fine saker.
Department of Motor Vehicles (DMV) har offentliggjort en rapport som inneholder tall fra ulike aktører i markedet for autonome kjøretøy. Rapporten dreier seg om hvor mange ganger føreren selv må bryte inn i kjøringen, og ta over:
Mellom desember 2017 og november 2018 viser rapporten at Apple registrerte at føreren måtte bryte inn 544,78 per 1000 kilometer kjørt, noe som tilsvarer at bilen i gjennomsnitt kjørte 1,8 kilometer før sjåføren måtte steppe inn. Det satte Apple på en ganske solid sisteplass i en forholdsvis lang liste med ulike aktører, deriblant mange ukjente.
Til sammenligning finner man Googles Waymo-prosjekt på topp med en overlegen seier: antall ganger føreren måtte ta over for den selvkjørende teknologien var knappe 0,06 per 1000 kilometer kjørt, altså gikk det 17846 kilometer før det oppsto en situasjon hvor føreren måtte bryte inn.
Hvordan tallene oppgis og i hvilket miljø det rapporteres for kan variere:
eksempelvis kan det være at noen av selskapene i bunn (Apple inkludert) velger vanskeligere ruter, eller at sjåføren har veldig liten terskel for å bryte inn, sammenlignet med Googles Waymo. Likevel er det enorme gapet veldig interessant.
Relaterte saker
Testing av førerløse taxier i San Francisco
… og det er en utfordrende by rent traffikalt!
Les artikkelenTrådløs lading av bilen
Nytt Apple-patent.
Les artikkelenKjøper Apple bilselskap?
Trodde du prosjekt Titan var dødt, kanskje.
Les artikkelenApple henter AI-ekspert fra Google
Jobber i samme avdeling som har Titan-prosjektet.
Les artikkelenEr eplebilen på gang likevel?
Det er i alle fall litt mindre usannsynlig.
Les artikkelen