Kongressen vil vite mer om anklagene mot Apple.
I mars ble det kjent at Spotify har klaget inn Apples App Store-praksis til EU.
Klagen gjelder det Spotify omtaler som urettferdig konkurranse i form av at Apple – med App Store – hindrer konkurransekreftene ved å opptre som både «spiller og dommer» der de bevisst setter andre aktører i en mindre fordelaktig situasjon.
Et eksempel på hvordan de gjør dette er ifølge Spotify-sjef Daniel Ek at Apple tvinger Spotify og andre tjenester til å betale 30 prosent i avgifter på kjøp som gjennomføres i Apples betalingsløsning.
EU har igangsatt undersøkelser. Nå har også Kongressen i USA tatt kontakt med Spotify og bedt om informasjon om anklagene.
Spotify har tidligere forklart hvorfor de klager inn Apple:
Strømmegiganten opprettet også en nettside dedikert til problematikken.
– La oss kalle denne 30 prosent inntektsfordelingen for hva det er – en konkurranse-skatt. Apples holdning mot Spotify ble mer fiendtlige etter at de kjøpte opp en rivaliserende strømmetjeneste og lanserte Apple Music. Men frem til nå har vi følt at vi ikke har noe valg, uttalte Ek tidligere i år.
Spotify tilbyr nå ikke abonnement gjennom App Store. Apple har selvsagt svart at dette er en svertekampanje fra Spotify sin side.
Er ikke det egentlig ganske greit, da? De som ikke ønsker å bruke Apples tjenester slipper å betale. De som vil benytte abonnementsløsningen i App Store gjør det, og da er det vel vanlig å måtte betale noe? Nesten som å leie et kontor det: de som eier bygget får penger, selv om de ikke gjør noe av jobben din. I denne saken må jeg si at jeg heller i retning av å støtte Apple. Ingen tvinger Spotify til noe som helst, men egentlig vil de ha gratis administrasjon av abonnementer og fri bruk av App Store.
Relaterte saker
Spotify-begrensning fjernes
Mer enn 10000 låter er nå greit.
Les artikkelenStyr Spotify med Siri på Apple Watch
WatchOS 6 og Spotify 8.5.52.
Les artikkelenSpotify vil ha betalende kunder!
Derfor planlegges mer plaging av gratis-brukerne.
Les artikkelenSpotify tapte 2 milliarder i fjerde kvartal 2019
Selv om antall betalende brukere har økt til 125 millioner.
Les artikkelenMålrettet podkast-reklame på Spotify
Testes foreløpig på originalt innhold.
Les artikkelen