Personvernendring i iOS 12.2.
AR- og VR-opplevelser i nettleseren blir stadig mer tilgjengelig – blant annet har det nå blitt vanlig å benytte seg av slik teknologi når reklamebyråer designer kampanjer for kommende produkter.
Store selskaper som Sony har brukt AR for å markedsføre «Spider-Man: Into the Spider-Verse», og DreamWorks og Universal Pictures har gjort det samme for henholdsvis «First Man» og «She-Ra».
Denne typen opplevelser blir nå blokkert som standard:
Betaen blokkerer nå som standard tilgang til data fra bevegelser og orientering i iOS-versjonen av Safari. Det betyr i praksis at VR og AR ikke fungerer lenger.
Du må manuelt aktivere funksjonen kalt «Motion and Orientation Access» i Safaris innstillinger hvis du likevel vil tillate slikt innhold.
AR/VR-utviklere er redde for at nettsider ødelegges. Selv om funksjonaliteten kan skrus på mener de at mange ikke vet hvordan, noe de antakelig har rett i.
Hvorfor har Apple gjort dette:
Årsaken til at Apple har gjort denne endringen kan være et resultat av en artikkel i Wired i fjor. Der ble det nemlig stilt spørsmålstegn rundt det faktum at tusenvis av nettsider bruker ulike script som henter data fra telefonens bevegelsessensorer uten at brukeren har tillatt det.
Fra et personvernsperspektiv er dette gode nyheter, men det kan ha sine baksider. Spesielt for utviklere som vil gi brukere AR-opplevelser i nettleseren.
Relaterte saker
Dårlig personvern i Edge
Delt sisteplass til Microsoft.
Les artikkelenNå er Flash fjernet fra Safari
Adobe avslutter støtten for Flash i 2020.
Les artikkelenSafari deler nettleserdata med kinesiske Tencent
For å undersøke om nettsidene du besøker er skadelig eller ikke.
Les artikkelenEt par Safari-tips
Disse to snarvei-menyene er nyttige
Les artikkelen