– Det er for å beskytte brukerne…
Den aktuelle meldingen omhandler skifte av batteri hos en tredjepart eller på egenhånd, og Apple nekter i disse tilfellene nå å vise deg opplysninger om batteriets helse fordi den karakteriseres som uoffisiell. Fra flere hold har Apple blitt kritisert for denne håndteringen, og mange mener at det er nok et steg i retning av å hindre mulighetene for å reparere egne produkter.
I en uttalelse til iMore sier Apple at det er for å beskytte brukerne mot potensielt farlige batterier:
– Vi tar brukersikkerhet veldig alvorlig og ønsker at ethvert batteribytte blir gjennomført riktig. Det er over 1800 Apple-autoriserte servicesteder i USA, så kundene våre har bra tilgang til kvalitetsreparasjoner, forteller selskapet. I tillegg spesifiserer de at advarselen er satt inn i de situasjonene der man ikke kan bekrefte at et genuint batteri har blitt påmontert av en sertifisert tekniker som har fulgt Apples reparasjonsprosess.
Meldingen hindrer ikke brukeren i å benytte telefonen.
Jeg har en viss forståelse for Apples syn. Alle vet at kvaliteten på batterier er viktig. Selvsagt holdbarheten, men enda viktigere er det å forhindre brann. Riktignok skjønner jeg kritikken, og jeg er heller ikke fan av at et firma håndterer “bukten og begge endene”. Men, krav til kvalitet både på maskinvare og service er også et gode.
Relaterte saker
iPhone 12-modeller: batteritest!
Hvilken modell varer lengst?
Les artikkelenNyttig å vite om hurtiglading
Ikke bare positivt for batteriet.
Les artikkelenBatteri med glasselektrolytt
Lades på minutter og har tre ganger kapasiteten til litium-ion-batterier.
Les artikkelenApple tapte batteri-saken
Forbrukere skal få utbetalt erstatning på totalt 4,6 milliarder.
Les artikkelenEU vil ha mobilbatterier du kan bytte selv
Færre mobilkjøp og billigere batteribytte.
Les artikkelen